Search Engine Marketing (SEM) is een verzamelnaam voor zoekmachine optimalisatie, in het Engels; Search Engine Optimization. Beter bekend als SEO. En zoekmachine adverteren; Search Engine Advertising, Beter bekend als SEA. De afkortingen worden internationaal gebruikt. Onthoud deze goed want die worden vanaf nu gebruikt.
SEM
SEM is het domein dat websites gemakkelijk te vinden maakt bij zoekmachines zoals; Google, Bing, Yahoo!, Alta Vista etc. Websites die relevant zijn voor u moeten goed vindbaar zijn. Op het moment dat u een term ingeeft in de zoekmachine dan verschijnen dus relevante webteksten en websites op belangrijke plaatsen. Hoe beter een website vindbaar is, hoe meer bezoekers er op afkomen. Hierdoor heeft een site meer kans op reclame inkomsten of verkoopresultaten. Beknopt is Sem dus manier van marketing die een bepaalde doelgroep wil bereiken door middel van de zoekmachine.
Search Engine Marketing wordt onderverdeeld in twee categorieën. Namelijk Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). Ondanks dat SEO en SEA veel met elkaar te maken hebben, zijn deze twee categorieën totaal verschillend.
SEO
Zoekmachine Optimalisatie. De naam zegt het al. Het optimaliseren van je webtekst/site om als beste vindbaar te zijn in de zoekmachine. De moeilijkste zoekmachine om goed vindbaar in te zijn is Google. Google bezit het grootste marktaandeel van meer dan 85%. Er is een wildgroei aan de gang van websites en deze willen allemaal een prominent plekje in de zoekmachine. De Optimalisatie van een website bestaat uit twee manieren. Ten eerste de technische onderbouwing van de website, content en strategie. Ten tweede de externe links die verwijzen naar de website. Bovendien moet dit steeds geanalyseerd en verbeterd worden zodat de website langdurig hoog blijf scoren in de zoekmachine. SEO heeft als doel zo hoog mogelijk te eindigen aan de linkerkant van de zoekmachine. Dit is de kant die geen kosten met zich meebrengt. Een voorbeeld van zo’n website is http://www.seoeindhoven.nl
SEA
Dit in tegenstelling tot een SEA. Hierbij worden tegen betaling advertenties geplaatst. SEA schiet zijn pijlen op het gesponsorde effect in de zoekmachine. Het doel is de prominentste plaats behalen met tegelijkertijd een zo hoog mogelijk gewin. Anders dan de SEO, is het de bedoeling dat een SEA aan de rechterkant op een effectieve plaats eindigt. Vaak wordt voor SEA gebruik gemaakt van Google Adwards. Dit is een advertentie programma van Google. Hier geldt dat er alleen betaalt wordt als iemand op de advertentie klikt.
SEO en SEA vormen samen dus SEM. Internet marketing gaat razendsnel. Daarom is het is van belang om allebei te categorieën professioneel te benutten. Zodat het rendement hoger is. Het uiteindelijke doel van SEM is potentiële bezoekers te verleiden, te overtuigen en te behouden. Voor online succes heeft u dus een krachtige Sem nodig.